حسین هژبری اظهار کرد: حفظ کردن قرآن برای تقویت حافظه مفید است و تمام مدارس به تربیت قرآنی بپردازند.
وی افزود: دیدگاه ها باید نسبت به دروس تغییر کند و ارتباط دانش آموزان با نماز بیشتر شود به همین دلیل پخش اذان سراسری را در مدارس اجرا کردیم زیرا دانش آموزان ارتباطشان با نماز از اذان آغاز می شود. این نکته نیز که معلمان در کنار دانش آموزان نماز بخوانند در ذهن دانش آموزان ماندگار خواهد شد.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رفتن دانش آموزان به کتابخانه ها یعنی همنشین شدن با دانشمندان و صاحبان علم؛ به همین دلیل باید کتابخانه ها در مدارس ارتقاء یابد.
وی تصریح کرد: معلمی واقعی است که در کنار تدریس، تربیت را نیز به عنوان نکته مهم در نظر داشته باشد، بنابراین بر نقش تربیتی معلمان تأکید داریم و نباید در این زمینه همه کارها را به حوزه پرورشی موکول کرد.
هژبری ادامه داد: تربیت به صورت بسته ای و مجموعه ای است و باید در همه زمینه ها و فعالیت ها به دانش آموزان ارائه گردد و باید در زمینه پرورشی همدلی و هم گرایی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه در امور مدارس باید مشارکت و همفکری وجود داشته باشد، گفت: شورای معلمان به معنای واقعی وجود داشته باشد و به عنوان اتاق فکری در مدارس فعالیت نماید.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: کانون پرورشی و فکری کودک و نوجوان و سایر کانون ها بنا بر تأکید وزیر باید پتانسیل خود را در مدارس هزینه کنند و این یعنی استفاده از ظرفیت عمومی دانش آموزان در این سطح گسترش یابد.
وی تأکید کرد: مدیران باید برای دانش آموزان جاذبه داشته باشند و از مشارکت اولیا جهت ارتقاء فعالیت های مدرسه نباید غافل شد.
هژبری یادآور شد: در زمینه فنی و حرفه ای باید اقدامات لازم صورت گیرد و خیرین در این زمینه مدارس را یاری رسانند.
وی با اشاره به طرح یاران مدرسه گفت: طرح یاران مدرسه پاسخ به نیازهای فرهنگی و تربیتی است که باعث مشارکت دانش آموزان در تمام فعالیت های مدارس می شود.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در خاتمه گفت: ما باید برخلاف گذشته که بر محور آموزش محور و سنتی اداره می شد به سمتی برویم که به دانش آموزان نقش داده شود و مقطع راهنمایی در این زمینه دوره حساسی برای دانش آموزان به حساب می آید.